Szukaj
Czy hodowca odpowiada za wady kota tylko z rękojmi

Czy hodowca odpowiada za wady kota tylko z rękojmi?

Pierwszym problemem wielu hodowców zgłaszających się do mnie w celu sporządzenia umowy jest możliwość wyłączenia rękojmi w umowie – czyli zniwelowanie odpowiedzialności za wady fizyczne sprzedanego kota. O rękojmi pisałam na blogu wiele – jeśli nie czytałeś to zostawiam link do jednego z moich wpisów – Kilka słów o rękojmi – czyli odpowiedzialność hodowcy za wady fizyczne w pigułce

Odpowiedź na pytanie o wyłączenie rękojmi jest dość prosta – są przypadku kiedy ową straszną rękojmie wyłączyć możemy – Wyłączenie rękojmi w umowie sprzedaży kota

Postawić jednak należy pytanie – czy odpowiedzialność hodowcy za wady sprzedanego kota opiera się tylko i wyłącznie o rękojmie? Niestety odpowiedź Wam się drodzy Hodowcy nie spodoba – odpowiedzialność za wady za sprzedanego kota nie opiera się tylko i wyłącznie o rękojmie. Nabywca, czyli druga strony umowy może oprzeć swoje roszczenia w stosunku do was o ogólne przepisy odszkodowawcze opisane w art. 471 kodeksu cywilnego.

Roszczenie odszkodowawcze

Przepisy prawa cywilnego przewidują tzw. roszczenia odszkodowawcze. W przypadku zawarcia umowy sprzedaży możemy mówić wyłącznie o roszczeniach odszkodowawczych za nienależyte wykonanie umowy po stronie  sprzedającego. Kwestię tę reguluje art. 471 i następne kodeksu cywilnego:

„Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.”

Pamiętajcie – co ważne odpowiedzialności odszkodowawczej w samej umowie sprzedaży nie można wyłączyć tak jak rękojmi.

W oparciu o art 471 kodeksu cywilnego prowadzone są spory sądowe pomiędzy hodowcami, gdzie w umowie sprzedaży bez wątpliwości można było skutecznie wyłączyć rękojmie.

Zapytacie – no okej, ale czym to się różni od rękojmi? Odpowiedź poniżej 🙂

Zasady odpowiedzialności odszkodowawczej

Zgodnie z poglądami orzecznictwa oraz doktryny przepisy o rękojmi za wady sprzedanego kota są zbliżone do ogólnych zasad odpowiedzialności odszkodowawczej. Mówiąc prawnie – przepisy o rękojmi są przepisami szczególnymi w stosunku do zasad ogólnych wskazanych w art. 471 kodeksu cywilnego.

Zasady odpowiedzialności odszkodowawczej:

  • wykazanie istnienia szkody – w przypadku sprzedaży kota przez szkodę będziemy rozumieli istnienie wady fizycznej u sprzedanego kota oraz koszty związane m.in. z leczeniem,
  • wykazanie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy powstaniem szkody a zachowaniem się sprzedającego,
  • brak należytej staranności po stronie sprzedającego – wina sprzedającego.

Co ważne – przy procesie cywilnym to na nabywcy spoczywa obowiązek wykazania ww. przesłanek, czyli sytuacja trochę odwrotna aniżeli w przypadku rękojmi.

Różnice pomiędzy odpowiedzialnością odszkodowawczą z art. 471 k.c. a rękojmią

Kwestia związana z różnicami pomiędzy tymi dwiema instytucjami jest zagadnieniem typowo prawnym. Roszczenia te w procesie wykazywania przed sądem różnią się od siebie, ale nie są to jakieś bardzo drastyczne różnice.

Podstawowe różnice:

  1. rękojmia jest tzw. odpowiedzialnością absolutną niezależną od winy sprzedającego natomiast roszczenie odszkodowawcze oparte jest o zasadę winy, którą jesteśmy zobowiązani wykazać (niedochowanie należytej staranności),
  2. rękojmia jest regulacją szczególną a roszczenie odszkodowawcze regulacją ogólną,
  3. w rękojmi obowiązuje domniemanie istnienia wady a w przypadku zasad odszkodowawczych należy wykazać istnienie wady.

Czy hodowca może się skutecznie bronić przed roszczeniem odszkodowawczym?

Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć TAK! W mojej ocenie obrona w oparciu o przepis art 471 kodeksu cywilnego jest łatwiejsza dla sprzedającego niż w oparciu o rękojmie. Zapytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta – odpowiedzialność odszkodowawcza oparta jest o zasadę winy a rękojmia ma charakter absolutny.

Podkreślić należy, że w przypadku roszczenia odszkodowawczego to nabywca zobowiązany jest do wykazania szkody, związku przyczynowego oraz winy hodowcy.

To co najważniejsze w procesie odszkodowawczym to wykazanie, że jako hodowcy nie ponosimy winy za daną wadę, czyli wykazanie zachowanie należytej staranności!

Jak to zrobić? Zależy to zawsze od konkretnego przypadku i konkretnej wady 🙂

Bardzo istotne jest również w umowach określenie celu sprzedaży kota – cel ten będzie nam w dużej mierze miarkował wysokość odszkodowania. Inne możliwości będzie miał nabywca, który nabył kota bez określonego celu (wtedy z doświadczenia od razu będzie podnoszone, że kot był nabyty w celach wystawowych) a inne w przypadku nabycia kota na kolanka – pupila domowego. Nabywca, który nabył kota jako pupila domowego np. nie może dochodzić utraconych korzyści z tytułu braku możliwości hodowania na zakupionym kocie – ponieważ nigdy ich nie miał osiągnąć.

W moim Sklep możesz poczytać o różnych umowach stosowanych w hodowli.

No to tyle 🙂 Miłej lektury na weekend 🙂

Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat

Zdjęcie: Cats Coming

***

Recepty weterynaryjne nadal są papierowe – nie daj się w aptece, czyli kilka słów o zmianach w przepisach

W ostatnim czasie na forach i grupach weterynaryjnych pojawiły się informacje, że farmaceuci odmawiają realizacji recept papierowych wystawianych przez lekarzy weterynarii na środki psychoaktywne dla zwierząt.

Oczywiście farmaceuci uzasadniają powyższe zmianami, jakie zaczęły obowiązywać od listopada 2023 roku w przypadku recept na środki psychoaktywne dla ludzi – które aktualnie mogą być wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Agnieszka Łyp Chmielewska

adwokat

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    Podobne artykuły

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu
      Przewijanie do góry