Agnieszka Łyp Chmielewska

adwokat

Z zawodu jestem prawnikiem, a z pasji hodowcą, czynnym zawodnikiem agility, miłośnikiem rasy corgi. Kancelarię adwokacką prowadzę w Dąbrowie Górniczej przy ul. Sienkiewicza 14...
[Więcej >>>]

Potrzebujesz umowy lub porady? +48 799 030 205

Kilka słów o rękojmi – czyli odpowiedzialność hodowcy za wady fizyczne w pigułce

Agnieszka Łyp-Chmielewska30 maja 2020Komentarze (0)

Chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszam na szkolenie online w dniu 11 lipca 2020 roku – koszt szkolenia 79 zł – więcej informacji https://animaliaszkolenia.pl/czy-kot-jest-jak-mikrofalowka/

Odpowiedzialność za wady kotów – nowa moda wśród nabywców.

Odpowiedzialność za wady kotów jest tematem, który spędza ostatnimi czasy sen z powiek hodowców. Zarówno na szkoleniach jak i w codziennej pracy jest to najbardziej popularny temat – czyli fachowo nazywając rękojmia za wady sprzedaży.

Zacząć należy od tego, że zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt do kota zastosowanie mają odpowiednie przepisy jak do rzeczy. Oznacza to, że przy sprzedaży zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego, z tym również przepisy o rękojmi. Nie przez przypadek moje szkolenie dla was nazywa się Czy kot jest jak mikrofalówka 🙂

Podstawowe pytanie na jakie należy odpowiedzieć to CZYM W OGÓLE JEST TA RĘKOJMIA ZA WADY?

Rękojmia za wady sprzedaży opisana jest w kodeksie cywilnym – art. 556 i nast. – “Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).”

Poprzez zwrot rękojmia za wady fizyczne lub prawne nasz ustawodawca rozumie odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego.

Podstawy odpowiedzialności to:

  1. wada fizyczna sprzedanego kota
  2. wada prawna sprzedanego kota

Wady fizyczne sprzedanego kota – co to może być? 

Nasz kodeks cywilny wskazuje jedynie przykładowo, co należy rozumieć przez wadę fizyczną rzeczy sprzedanej. I tak, rzecz jest niezgodna z umową, a więc obarczona wadą fizyczną gdy:

– nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
– nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
– nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
– została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Wszystkie powyższe ustawowe przykłady mają odpowiednie zastosowanie do sprzedaży kota, drodzy Hodowcy. Oczywiście nie wydamy kota a zostawimy sobie jego łapę (bo to byłby właśnie stan niezupełny). Pamiętajcie, że przez stan niezupełny rozumie się również wydanie niekompletnych dokumentów.

Wady prawne: tutaj krótko i na temat

Są to zazwyczaj mało popularne wady przy sprzedaży kotów, ale warto o nich krótko wspomnieć. Wady prawne to np. sprzedaż kota, który nie stanowił własności sprzedawcy, sprzedaż kota bez poinformowania nabywcy, że kot ma współwłaściciela, sprzedaż kota zajętego przez postępowanie egzekucyjne (o tej tematyce będzie odrębny wpis)

Wadami tymi, nie będziemy poświęcać w tym miejscu za dużo czasu, ponieważ są to sytuacje marginalne.

Zasady odpowiedzialności sprzedającego z tytułu rękojmi

W pismach procesowych oraz w pozwach z zakresu felinologi  często spotykam się z określeniem – hodowca w świetle przepisów kodeksu cywilnego ponosi odpowiedzialność absolutną na zasadach rękojmi za wady sprzedaży. O co tak naprawdę chodzi w tym zdaniu?

A o to, że zgodnie z kodeksem cywilnym, rękojmi za wady nie można wyłączyć ani ograniczyć przy sprzedaży między profesjonalistami a konsumentami. Inna sytuacja ma miejsce, gdy sprzedaż będzie między dwoma hodowcami – tutaj jak najbardziej możliwe jest ograniczenie a nawet wyłączenie rękojmi za wady.

W tym miejscu, muszę napisać jedną ważną rzecz dla każdego hodowcy – OGRANICZENIE W UMOWIE Z NABYWCĄ WYŁĄCZAJĄCE ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY PSA JEST NIESKUTECZNE I NIEZGODNE Z PRZEPISAMI KODEKSU CYWILNEGO JEŚLI NABYWA KOTA W CELU NIEHODOWLANYM.  Ale o tym będzie jeszcze sporo wpisów, to dopiero krótki początek cyklu o rękojmi.

Odpowiedzialność absolutna – czy zawsze?

“Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. “

Definicja zawarta w artykule 559 k.c. określa, za jakie wady odpowiedzialny jest sprzedawca. Aby można było mówić o odpowiedzialności z tytułu rękojmi:

  1. wada musi istnieć w chwili wydania towaru – w naszym przypadku kota,
  2. wada wynika z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w chwili wydania nabywcy.

Czy hodowca odpowiada za wszystko – OCZYWIŚCIE, ŻE NIE!

Odpowiadać możemy, jako hodowcy, wyłącznie za schorzenie istniejące w chwili wydania kota lub z przyczyn w nim tkwiących. O czym tutaj mowa – a wyłącznie o chorobach genetycznych czy też wadach wrodzonych.

Spokojnie Drodzy Czytelnicy, tutaj tylko krótki wstęp o tym – śledźcie na bieżącą kategorię “odpowiedzialność za wady kota (odpowiedzialność z tytułu rękojmi)”, będzie się tam regularnie pojawiał cały cykl o rękojmi teraz to tylko początek 🙂

Co na początek Hodowca powinien zapamiętać z tego wpisu:

  • hodowca traktowany jest jako sprzedający w świetle kodeksu cywilnego,

  • hodowca odpowiada za wady fizyczne i wady prawne sprzedanego towaru,

  • rękojmi za wady nie można wyłączyć ani ograniczyć w sprzedaży z konsumentem – czyli zwykłym kupującym,

  • ograniczenie lub wyłączenie rękojmi możliwe jest w sprzedaży pomiędzy hodowcami,

  • odpowiedzialność tylko za wady istniejące w chwili wydania towaru.

 

Póki co więcej z tego wpisu pamiętać nie musisz 🙂

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Następny wpis: