Szukaj
Koci koronawirus a rękojmia

Koci koronawirus a rękojmia

Cześć Kochani,

dziś na piąteczek, piątunio, będzie bardzo krótko, ale pomysł na ten wpis zrodził się dziś rano jak pisałam jedną z porad 🙂

Koci koronawirus a rękojmia

Jak wiemy FIP spędza sen z powiek wielu hodowcom oraz nabywcom — oczywiście piszę to w aspekcie prawnym.

Często analizując stan faktyczny sprawy w przypadku wystąpienia FIP nasuwa się nam samym wiele pytań i wątpliwości. Prawo to jednak nie jest medycyna weterynaryjna – my jako prawnicy patrzymy na przepisy zero-jedykowo, czyli albo ponosi się odpowiedzialność za dana wadę jako hodowca, albo i nie.

O FIP z punktu widzenia prawa i medycyny weterynaryjnej pisałam w innym wpisie – FIP a odpowiedzialność hodowcy

W skrócie — hodowca będzie ponosił odpowiedzialność za wady, które istniały w chwili wydania. ( o rękojmi szczegółowo możesz poczytać – Kilka słów o rękojmi – czyli odpowiedzialność hodowcy za wady fizyczne w pigułce).

Skoro wiemy, że FIP wywołany zostaje przez koronawirusa to najlepszym sposobem na wyłączenie odpowiedzialności hodowcy przy sprzedaży kociaka będzie wykonanie testu na obecność koronawirusa. 

Koci koronawirus

Koci koronawirus – co to oznacza z punktu prawnego

Jeśli już jako hodowca zdecydowałeś się na wykonanie badania swoich kociaków to punkt dla ciebie 🙂

Pamiętajcie, aby badania te były już wykonane jak każdy kociak zostanie oznaczony odpowiednim numerem CHIP. Dokument z wynikiem załączamy do umowy sprzedaży jak również oryginał zostawiamy u siebie w hodowli.

Jeśli wynik badania u kociaka przeprowadzony w hodowli jest negatywny a wystąpiłby FIP to oznacza, że koronawirusa nie miał w chwil sprzedaży a tym samym hodowca nie może ponosić odpowiedzialności za chorobę.

Jeśli wynik badania u kociaka przeprowadzony w hodowli byłby pozytywny to wtedy konieczne jest:

  • zawarcie zapisu o pozytywnym wyniku na koronawirusa w umowie!
  • w umowie wskazanie co oznacza pozytywny wynik na kornawirusa i jakie mogą być tego konsekwencje,
  • oświadczenie nabywcy, że został o powyższym poinformowany i w związku z tym zrzeka się ewentualnych roszczeń.

Dlaczego badanie na koronawirusa u sprzedanego kociaka jest tak ważne dla rękojmi

Generalnie zasadą jest, że hodowca jako sprzedający będzie ponosił odpowiedzialność za wady, które istniały w chwili sprzedaży. Jeśli kot nie miał koronawiursa w hodowli to „wada” nie istniała w chwili sprzedaży (mógł zarazić się nim w innym miejscu).

Roszczenia z tytułu rękojmi będą wyłączone w sytuacji gdy nabywca o wadzie wiedział. Tak będzie w przypadku gdy przedstawimy pozytywny wynik badania na koronawirusa.

To taki krótki i miły poradnik na piąteczek 🙂

Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat

Zdjęcie: CDC

***

Chory kot z perspektywy nabywcy oraz hodowcy, czyli jak to jest z tą rękojmią

Ostatnim czasem robiłam przegląd wpisów na blogu. Okazało się, że temat rękojmi jest poruszony w zaledwie kilku wpisach – dlatego postanowiłam go dziś zbiorczo zaktualizować 🙂

Zarówno z perspektywy nabywcy kota jak i z perspektywy hodowcy.

To będzie jednak dłuższa lektura na piątkowy (u mnie trochę deszczowy) dzień. No to startujemy 🙂

Każdy hodowca boi się tego słowa jak ognia. A każdy nabywca chętnie z niego korzysta. Jednak czy aby zawsze strony wiedzą co ono oznacza? [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Agnieszka Łyp Chmielewska

adwokat

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Prawa Kynologicznego Adwokat Agnieszka Łyp-Chmielewska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    Podobne artykuły

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu
      Scroll to Top